Skip to content

Brand Architecten; “Onze kracht is passie en diversiteit”

15 augustus 2011

‘t Vergulde Paard’ was vroeger een belangrijke uitgaansgelegenheid voor Alblasserdam en omstreken. Gelegen langs de rivier bewaren veel inwoners van dit Zuid-Hollandse stadje bijzondere herinneringen aan die tijd en aan het pand op de Dam. Als eigenaar van Brand BBA l BBA Architecten gaf Jan Brand het historische monument 10 jaar geleden een nieuwe toekomst. Met respect voor het verleden werd het pand authentiek gerestaureerd en er een modern en hedendaags architectenbureau gevestigd.

brand architecten - Kavel en Huis

Half Alblasserdam is er ‘opgegroeid’. ’t Vergulde Paard’ is al vele jaren dicht, maar nog steeds bewaart men warme herinneringen aan die tijd. In de beginjaren stond ’t Vergulde Paard’ bekend als een luxe hotel en restaurant met zilveren asbakken en Perzische tapijten. Toen Het Vergulde Paard in 1999 werd gesloten, kwam er een einde aan een tijdperk. De herinneringen blijven, ook in het pand dat nu een modern architectenbureau is.

 
“En toen viel uw oog op dit pand?”
Jan Brand: “Het stond al enige tijd leeg. Ik zag het en was meteen verkocht. Mijn vrouw verklaarde me voor gek. Wat ga jij beginnen met die oude braak? Maar dat zal ze nu zeker niet meer zeggen. We hebben met heel veel respect voor het verleden er een fraai hedendaags kantoor van gemaakt.”

 
“U beschikte toen al een aantal jaren over een eigen architectenbureau?”
Jan Brand: “Ik ben een ondernemerszoon. Ik wilde wel iets in de bouw. Niet fysiek, maar veel meer aan de ontwerpkant. Al op mijn tiende maakte ik mijn eerste maquette. Ik vond zoveel plezier in het ontwerpen dat ik overdag werkte en ’s avonds mijn eigen ontwerpen en maquettes maakte. De mooiste periode heb ik beleefd bij een projectontwikkelaar, waar ik elf jaar lang leiding gaf aan een architectuurafdeling. Daar heb ik mij gevormd en ontwikkeld. Tot de dag kwam dat ik werd uitgenodigd om mee te doen aan een prijsvraag voor het ontwerpen van de kerk in Alblasserdam. Ik had twee zeer gerenommeerde tegenstrevers en beloofde mezelf, als ik dit win begin ik voor mezelf. Ik won de prijsvraag. Dat was de start van Brand BBA. Nu zijn we met zes mensen, waaronder een architect, ontwerper en tekenaars, maar ook constructeurs en bouwbegeleiding hebben we in eigen huis. Neef Jaap is adjunct-directeur.”
Jaap Brand: “Door mijn oom ben ik razend enthousiast geworden voor dit vak, mijn grote passie is dan ook architectuur. Nu hebben we onze eigen kweekvijver, waarin jonge ontwerpers en tekenaars de kans krijgen zich te ontwikkelen.”

 
“Uw bureau doet meer dan alleen woningbouw?”
Jan Brand: “Wij komen uit de woningbouw, maar hebben ons van daaruit zeer breed ontwikkeld. Wij zeggen nu altijd: “We doen alles, van dakkapel tot 20.000 m2 kantoor. Die diversiteit is onze kracht. We ontwerpen woningen in alle stijlen, omdat we vinden dat elke stad of dorp een diversiteit moet kennen aan woningen. Ieder mens kiest graag zijn eigen sfeer, en dat dien je als architect te respecteren. De wensen en gevoelens van de opdrachtgever vormen ons uitgangspunt en we zullen hem nooit iets opdringen”.

 
“Wat is de kracht van Brand BBA l BBA Architecten?”
Jan Brand: “De kracht is onze diversiteit, maar zeker ook onze passie voor het vak. Wij zijn gek van wat we doen. Echte vakidioten die in elk project vol de uitdaging aangaan. Onze kwaliteit is onze veelzijdigheid en passie. Dit kantoor herbergt een enorme brok kennis en expertise. Wij gaan altijd terug naar de basis. De basis van de wensen van de opdrachtgever en de mogelijkheden van de kavel. Visualisatie maakt een belangrijk onderdeel uit van onze communicatie met de klant. Voor hem is een tekening vaak abracadabra. Daarom maken wij een 3D visualisatie van het ontwerp”.

 
Henk van Hooff: “Om te komen tot een goed ontwerp, is het belangrijk dat de opdrachtgever de architect ruimte laat in zijn denken. Een opdrachtgever dient overtuigd te zijn van wat hij wil, maar het is mooi als hij vervolgens voor de uitvoering ruimte geeft aan de creativiteit van de architect. Alleen dan kom je tot een goed ontwerp, wanneer een opdrachtgever ruimte laat voor iets moois. Voor de architect is het belangrijk om maakbare gebouwen te ontwerpen en daarin ook de details uit te werken en de problematiek b.v. rond installaties en dergelijke niet af te wimpelen op de installateur.”

 
“Wat is een goed ontwerp?”
Henk van Hooff: “Een goed ontwerp is een ontwerp dat luistert naar de wensen van de opdrachtgever. Wij zoeken evenwicht tussen creativiteit en gezond verstand. Het ontwerp moet immers uitvoerbaar blijven”.
 
Jaap Brand: “En een ontwerp dat binnen het budget valt. Onze kracht is, dat we budgetgerelateerde ontwerpen maken. Wij ontwerpen geen droomkastelen, maar realistisch uitvoerbare gebouwen, die binnen het budget van de opdrachtgever vallen”.
 
Jan Brand: “Wij zitten ook niet vast aan patronen. We zoeken altijd naar de grens van de ontwerpmogelijkheden. Daarbij nemen we de klant aan de hand en begeleiden hem om onze ideeën visueel te maken. Zelf laten we ons inspireren door de omgeving. Maar het vertrekpunt blijft altijd de wensen van de opdrachtgever”.

 
“Maar jullie gaan verder dan het maken van een ontwerp?”
Jan Brand: “Wij verzorgen ook de volledige uitwerking van ontwerp naar detailniveau. Wij beschikken over twee vaste constructeurs, waardoor we ook de detaillering van het ontwerp in eigen hand houden en de klant een compleet uitgewerkt plan voorleggen. Daardoor blijft de essentie van het ontwerp behouden.”

 
“Wat is uw visie op het thema: duurzaam bouwen?”
Jan Brand: “Duurzaam bouwen is een hype. Maar bouwen we niet al tientallen, misschien zelf honderden jaren, duurzaam? Vroeger bouwden we meer nog dan nu woningen voor 100 jaar. Nu dreigt ‘duurzaam bouwen’’ een containerbegrip te worden. Want alles heet: ‘duurzaam bouwen’, Maar vervolgens gaan gebouwen na 40 a 50 jaar tegen de vlakte. Oude gebouwen hebben hun waarde. Kijk naar dit gebouw. Ik pleit er voor om met meer respect voor het verleden oude gebouwen te revitaliseren. Ook het toepassen van duurzame installaties beoogd een terugverdientijd van 10 jaar, dit is niet realistisch. Ik vind het zo jammer dat dit niet wordt begrepen”.
 
Jaap Brand: “Daarom heeft ons bureau ook ruime ervaring met restauratieprojecten van monumentale woningen, boerderijen en andere Rijksmonumenten. Bij restauraties staat respect voor de geschiedenis centraal. Tegelijk zorgen wij ervoor dat het te restaureren pand aan alle huidige eisen voldoet. Slopen is ons inziens niet altijd de beste optie”.

 
“Waarom is het belangrijk dat u als architectenbureau ook de bouwdirectie voert?
Jan Brand: “Puur om de kwaliteit te bewaken. Wij ontzorgen de klant door het totale traject voor hem te realiseren. Van advies, ontwerp tot bouwdirectie. Daardoor houdt hij alles in een hand en krijgt hij wat hij wil. Wij waken dat een ontwerp zo wordt uitgevoerd zoals wij het hebben bedoeld. Ik ben de bok op de haverkist; ik waak over ontwerp bij gemeente; waak over het budget van de opdrachtgever; maar ook naar de aannemer toe over de juiste uitvoering. Dat noem ik samen bouwen. Samen iets moois realiseren. Dan wordt bouwen heel erg leuk”.

 
“Jullie zijn een van de gerenommeerde architectenbureaus binnen de wellness-sector?”
Jan Brand: “Dat klopt. Tien jaar geleden maakten we het ontwerp van een wellness-centrum in Schiedam. Dat beviel wederzijds zo goed, dat het zich als een olievlek heeft verspreid. Nu verzorgen we de architectuur van grote wellness-centra zoals in Emst. Het bijzondere aan dat gebouw is, dat we het dak hebben gebruikt als vijfde gevel. We hebben als het ware het landschap gekanteld en de gebouwen onder het groene sedum dak gestopt. Dit is slechts een voorbeeld, maar even zeer zijn we actief in Spanje. Prachtige opdrachten omdat je in het ontwerp ontzettend veel sfeer, beleving en emotie kwijt kunt. Bij een wellness-centrum ga je als architect de strijd aan tussen uitstraling en functionaliteit. Het gebouw moet aansluiten bij het landschap, maar vooral ook duurzaam, onderhoudsvriendelijk en energiezuinig zijn. Die facetten maken het tot een bijzondere uitdaging, die we steeds weer met plezier aangaan.”
 
kavel en huis
kavel en huis

 
Informatie
Brand BBA l BBA Architecten,
Dam 67, Postbus 327,
2950 AH Alblasserdam,
Tel: 078.691.92.11
E-mail: info@brandbba.nl
Internet: www.brandbba.nl

No comments yet

Geef een reactie

