Skip to content

Sfinx Concept Center

16 november 2011

“Zet in uw vrije uren de tijd even stil. Vergeet de wereld om u heen. Stap uit de drukte van elke dag in de rust die men zelf creëert. Spoel de spanning van u af en vindt de balans in jezelf terug.” Dat is de nieuwe sfeer in de badkamer, die veel meer een weldadige en comfortabele ruimte van genieten wordt. Daarbij dringt zich de vraag op of een badkamer er ook dient uit te zien als een badkamer? Erik de Haan zegt daarover: “Wie zijn ideeën niet aan banden legt creëert veel speelruimte bij de inrichting van een badkamer. Dat begint met het loslaten van traditionele denkpatronen en het zoeken naar eigen oplossingen. Dat is een belangrijke stap bij het ontwerpen en het plannen van de eigen leefruimte. De concepten van Sphinx helpen bij het invulling geven aan die eigen wensen en persoonlijke smaak.” Sphinx legt in haar producten de nadruk op vormgeving, die rijk is aan variatie, eisen stelt en creatief is. Op basis van eigen ideeën geeft de klant zelf gestalte aan de architectuur van de ruimte en zorgt hij dat de badkamer niet alleen perfect aansluit bij het idee dat hij of zij voor ogen heeft, maar ook optimaal past binnen de ruimte.

sphins concept center

Belang van goed advies
Zonder architecten af te vallen wijst Thijs op het belang van een goed advies. “De architect weet heel veel van de totale indeling en uitstraling van de woning. Met de indeling van de badkamer heeft hij weinig. Vandaar dat wij kopers van een woning adviseren in een vroegtijdig stadium, liefst nog voor het begin van de ruwbouwfase, zich uitgebreid te laten informeren. Hoe vaak krijgen we tekeningen in handen van een badkamerindeling waarbij we helaas moeten constateren, dat het veel efficiënter en comfortabeler kan? Hoe vaak moeten mensen tijdens de bewoning ontdekken dat het toch niet helemaal dat is wat ze hadden bedacht? Veranderen zorgt voor veel overlast en nog meer extra kosten. Dat is eenvoudig te voorkomen door een vroeg stadium het juiste advies in te winnen.”

Computer
Gerard Thijs laat zien hoe een dergelijk advies tot stand komt. Gezeten achter de computer toont hij op grootbeeld, dat centraal in de showroom staat opgesteld, de Sphinx badkamerconcepten. Tekeningen waarbij met een klik op de muis elke detail aanpasbaar is. Andere vloertegels, andere wandtegels, de wc op een andere plaats, bad links, of douche rechts. De douche achter de wand met aan de voorkant de toilettafel. Het kan allemaal.
Zelfs een integratie van de badkamer direct tegen de slaapkamer is mogelijk. “Op deze manier maken we de wensen van de klant direct visueel en kan hij zich een voorstelling maken van de ruimte en de indeling, van de kleuren en de mogelijkheden. Op die manier weet hij precies hoe het er straks komt uit te zien en wordt hij achteraf niet geconfronteerd met onverwachte tegenvallers.

Mooi en functioneel
“Een badkamer moet mooi zijn. Daarbij wordt de functionaliteit vaak naar het tweede plan gedrukt”, aldus Thijs. “Wij vertellen dat de badkamer ook functioneel moet zijn. Dat kan heel goed samen. Wij geven daar graag adviezen over en vertellen wat kan en niet kan. Zo zal er altijd een ruimte onder de vloer nodig zijn voor aan en afvoer van water. Soms betekent dat een verhoging van de vloer. Wij wijzen de mensen in een vroegtijdig stadium op dat soort details, waar men niet om heen kan. Want een goede vormgeving is meer dan alleen maar mooi. Het gaat ook om de praktische gebruiksmogelijkheden en de ergonomische toepassingen. Samen vormen ze een zinvolle relatie tussen mens en product. De Haan: “Dat is waar het om draait bij de producten van Sphinx. Het voornaamste uitgangspunt bij het design is esthetiek zonder compromis terug te vinden in een tijdloze maar desondanks innovatieve vormgeving.”

Concept centers
Maar de Sphinx Concept Centers zoals het Culemborgs Badkamer Huys zijn meer dan een adviescenter en verkooplocatie. Zij verzorgen ook de totale uitvoering van de opdracht. “Wij gaan daar heel ver in”, zegt Thijs “Zelfs wanneer men een aanbouw of zolder wil realiseren, verzorgen we dat. De klant heeft daarbij als voordeel dat hij alles in een professionele hand legt en communiceert met een aanspreekpunt. Dat maakt bouwen eenvoudiger en versnelt het proces van uitvoering”.

Relaxen voor het hele gezin
De laatste jaren is de rol van de badkamer nadrukkelijk veranderd. Waar het in het verleden vaak een iele ruimte was waar men zich snel even douchte of in bad ging, is het nu een echte sfeervolle leefruimte voor het hele gezin. Sfeer, comfort, maar zeker de badkamerruimte zijn steeds belangrijker geworden. Het is nu een relaxruimte waar men samen van geniet. Sphinx speelt in op die trend met haar Sphinx Concept Centers. 74 in totaal verspreid over het hele land. Erik de Haan vertelt hoe de van oorsprong Maastrichtse onderneming 4 jaar geleden startte met dit concept: “We hebben toen uit de vele sanitairzaken een eerste selectie gemaakt. De huidige Sphinx Concept Centers presenteren vandaag de dag minimaal 5 badkamerconcepten. Een badkamerconcept bestaat uit een volledige inrichting van wastafel, meubel, toilet, douche, bad en kranen. Deze centras worden door Sphinx marketingtechnisch op allerlei manieren ondersteund, zowel landelijks als regionaal. Op die manier willen we in de hoofden van particulieren een hoog Sphinx-gehalte creëren”. Sphinx bestaat al sinds 1834. 176 jaar waarin het bedrijf vooral een grote naam opbouwde binnen de projectmatige nieuwbouw. Of zoals De Haan het noemt: “In Nederland is Sphinx wereldberoemd.” Met de invoering van de Concept Centers is veel meer het accent gelegd op het directe contact met de consument. Een belangrijk aspect is het meedenken met de klant en het inspelen op vragen uit de markt. Thijs noemt een voorbeeld: “De nieuwe Sphinx 345-serie blijkt een enorm succes vanwege de geweldige prijs/kwaliteitverhouding. Maar we merkten als snel dat binnen dat topconcept een compact toilet werd gemist. Die signalen geven wij door aan Sphinx die vervolgens een dergelijk product gaat ontwikkelen. Zo ontstaat een directe synergie tussen de markt en de producent.”

Aan het einde van ons gesprek stelt De Haan zich hard op de vraag: Is het een badkamer om te wonen of een woonkamer om in te baden? Waar het om gaat is dat men zich prettig voelt en het veel minder gaat om de plek. We zien steeds meer dat woongedeeltes samensmelten tot een grote leefruimte. Vaststaande grenzen vervagen en maken de weg vrij om op een andere manier de leefruimte in te richten. Het creëren van een bij deze ruimte passende sfeer staat daarbij centraal. In dat denken neemt de badkamer steeds meer een centrale plaats in en krijgt ze de status van een multifunctionele ruimte. Een plek om in een ontspannen sfeer het lichaam te verzorgen, maar tevens om na te denken over de harmonie tussen lichaam en geest. Sphinx helpt daarbij om de verschillende ruimtes tot een leefruimte te maken, waarin men zich prettig voelt.

sphins concept center

INFORMATIE:
http://www.sphinx.nl.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: