Skip to content

‘Ik heb een monumentale smaak’

1 augustus 2012


Een nieuw gebouwd huis dat leeft. Dankzij de eeuwenoude materialen die er in verwerkt zijn. En zónder ook maar één keer te trappen in de val die op de loer ligt: kitsch. Dit is het huis van Maarten van der Heijden. Vastgoedmagnaat, belegger, projectontwikkelaar, maar vooral liefhebber van huizen met een ziel.









Meer Informatie:

Costermans Villaprojecten
Dwarsdreef 52
B-2970 SCHILDE
Tel: +32 3 385 02 44
Fax: +32 3 384 29 66
info@costermans-projecten.be

Het hele artikel verscheen in Kavel&Huis nr 2 – 2009

—————————————————————————————————————-

Lees hier het hele artikel

‘Ik heb een monumentale smaak’

Het verhaal van vastgoedmagnaat Maarten van der Heijden

Een nieuw gebouwd huis dat leeft. Dankzij de eeuwenoude materialen die er in verwerkt zijn. En zónder ook maar één keer te trappen in de val die op de loer ligt: kitsch. Dit is het huis van Maarten van der Heijden. Vastgoedmagnaat, belegger, projectontwikkelaar, maar vooral liefhebber van huizen met een ziel.
Een bouwbudget dat geen bodem heeft, vormt nog geen garantie voor een mooi huis. Kijk naar de nieuwbouw in de uitbreidingsgebieden en de ‘inbrei-locaties’, en het bewijs ligt er: geld en smaak gaan lang niet altijd samen. Gemiste kansen, maar de gevallen waarin dat wel met elkaar gecombineerd wordt, vallen daardoor des te meer op. Kavel & Huis is in de eerste plaats op zoek naar dat soort locaties. In dit nummer krijgt u een fantastisch voorbeeld van een geslaagd bouwproject gepresenteerd. Kavel & Huis gaat daarvoor de grens over en laat u het huis zien dat Maarten van der Heijden in Brasschaat liet bouwen. Een huis dat de allure heeft van een feodaal landhuis, passend bij het opmerkelijke levensverhaal van de eigenaar…

Ieder mens heeft impulsen nodig
De ‘roots’ van Maarten van der Heijden liggen in het Nederlandse Westland, Monster om precies te zijn. In een artikel in het weekblad Elsevier werd Maarten het predicaat ‘steenrijk’ toegedicht. Maarten heeft inderdaad door zijn projectontwikkeling een flink vermogen opgebouwd. Hij bezit in Nederland meer dan 1500 huizen en kantoren, en onlangs nam hij het appartement van prinses Stephanie van Monaco over. Wat het precies kostte, laat hij in het midden. Hij praat niet graag over geld. Maar bekend is dat de vierkante meterprijs van woonruimte in Monaco gemiddeld 100.000 euro bedraagt, en het appartement van prinses Stephanie van Monaco meet zo’n 260 vierkante meter, dus maak maar een globaal rekensommetje… Maar tegelijk is Maarten van der Heijden iemand die stilstaat bij de vraag: maakt geld gelukkig?. ‘Ik ben achter in de zestig en mijn vrienden verklaren mij voor gek dat ik nog werk. Ik zou ook wel minder willen werken. Maar ik ben er te, competitiegericht voor ingesteld. Als ik hoor dat iemand voor een bepaald bedrag een project wil gaan ontwikkelen, dan denk ik: voor dat geld kan ik het beter. En daar ga ik dan weer…Werken tot diep in de nacht, ik kan er niet buiten. Niet werken betekent in mijn ogen: insukkelen. Iedere mens heeft impulsen nodig om opgeladen te worden. Daarom gaat mijn wekker elke ochtend om half zeven af. Ik vraag me tegelijkertijd steeds vaker af: waar draait het nu om in het leven? Ik kan intens genieten van de manier waarop de opkomende zon mijn tuin rood kleurt. Vanmorgen realiseerde ik me: wat ben ik gelukkig, dat ik dit allemaal mag meemaken. Ik ben me er van bewust dat elke dag uniek is en nooit meer terugkomt.’ Wat Maarten van de Heijden ook typeert is dat hij zich evengoed de overlevingskansen van een net geboren koolmees kan aantrekken: ‘In het nestkastje op het terras komen koolmeesjes uit het nest, ze kunnen dan nog niet vliegen. Ze laten zich uit het nest vallen en hebben slechts een paar uur nodig om zich de kunst van het vliegen eigen te maken. Maar in die paar uur zijn zij een makkelijk prooi voor de Vlaamse gaaien die letterlijk hun kans zitten af te wachten om zo’n kwetsbaar beestje op te vreten. Laatst heb ik een dag lang op het terras op wacht gezeten om de gaaien te verjagen…’

Intrigerende loopbaan 
Maarten van der Heijden ging op zijn zestiende naar zee, bij de marine. Hij voer daar op diverse bovenwaterschepen en tot zijn vierentwintigste op een onderzeeër. ‘Daarna kwam ik bij de douane terecht als douanerechercheur en controleerde in die hoedanigheid in de jaren zeventig de kust van Vlissingen tot IJmuiden. Het rechercheurwerk levert je niet altijd vrienden op en ik ben op een gegeven moment bij een zaak zodanig te grazen genomen dat ik een jaar in het ziekenhuis lag. Eenmaal thuis bleek dat ik niet meer in mijn oude beroep terug kon komen. Ik besloot met van vrienden geleend geld een flatje te kopen, dat te schilderen en door te verkopen. Ik zag het ook als een soort therapie. Nadat ik dit een paar keer had gedaan, besloot ik een stapje verder te gaan en projecten te gaan ontwikkelen. Ik kocht een stuk grond in afwachting van een woonbestemming. In het plan dat ik inleverde, dekte ik de bunkers die op het terrein lagen af met aarde, daartussen schetste ik zes villa’s. Het plan werd goedgekeurd.’ Later kwam een andere passie van Maarten aan de oppervlakte: als belegger en projectontwikkelaar toonde hij aan dat je in die hoedanigheid veel goeds voor een stad kunt doen. In Den Haag heeft hij talloze historische panden gerestaureerd op een manier die alleen mogelijk is als je liefde voelt voor de authentieke elementen en de rijkdom van historische panden. De bewijzen hiervoor zijn te vinden in de Paleisstraat, de Oranjestraat, het Statenplein, de Prinsessegracht of het Lange Voorhout. Hier staan de door hem in glorie herstelde panden, zoals het Hotel Royal. En dan rijst de vraag: wat zijn de woon-ideeën van iemand die zoveel passie heeft voor historische gebouwen?

Huis met doorleefd karakter
Brasschaat, eigenlijk een buitenwijk van Antwerpen, het Belgische Blaricum zou je kunnen zeggen. Hier staan veel monumentale panden, oud, maar ook nieuw gebouwd. Je eerste indruk is bij veel van deze huizen: mooi. Maar als je beter kijkt, ontdek je langzaamaan wat er in veel gevallen aan ontbreekt. Ziel. Dat is ook het eerste waar wij op letten als we voor de toegangspoort van het imposante woonpand van Maarten van der Heijden staan. En natuurlijk wéten wij dat dit huis op een heel andere manier tot stand is gekomen dan de meeste andere huizen. Maarten heeft er namelijk voor gekozen om zijn huis zoveel mogelijk te laten bouwen met antieke bouwmaterialen. Maar zelfs met die wetenschap in het achterhoofd valt het doorleefde karakter van dit huis meteen op, nog voor wij weten wélke materialen daar nu verantwoordelijk voor zijn. Maarten zet gastvrij alle deuren voor ons open en vertelt over de ontstaansgeschiedenis van dit huis: ‘Met mijn voorliefde voor oude materialen leek het mij onmogelijk om een huis te laten bouwen met alleen maar nieuwe materialen. Nieuwe materialen leven niet. Kijk nu naar die bakstenen, die zijn ruim 300 jaar oud. Wat die hebben meegemaakt, dáár zit een verhaal achter. Als die zouden kunnen spreken, wat zouden ze dan allemaal te vertellen hebben…’

Op de vloer: eeuwenoude dallen 
‘Ik ben met een architect en aannemer in zee gegaan die alleen maar werkt met materialen uit Franse kastelen en landhuizen uit de zeventiende eeuw. De buitenzijde van het huis is opgebouwd van schoongemaakte bakstenen van een kasteel. De begane grond heeft dallen op de vloer van driehonderd jaar oud. Sommige zijn verweerd, het oppervlak is hobbelig, maar het leeft! Spoelbakken komen uit paardenstallen, sommige schouwen in dit huis zijn meer dan twee meter hoog en je ziet er nog teksten in gekrast van eeuwen geleden. Ook de vuurvaste steentjes die de achterwand van de haarden vormen, zijn oud. Het is goedbeschouwd een oud huis met moderne begrippen erin verwerkt. Eerlijk gezegd zou ik er niet aan moeten denken om in zo’n origineel kasteel te moeten wonen. Koud, tochtig, geen dubbel glas, geen moderne elektrische installatie… Dit huis heeft dat allemaal wel, het voldoet aan de eisen van comfort die je er nu aan stelt, maar het heeft de ziel van een eeuwenoud huis.’

Mos tussen de terracotta pannen
De uitstraling doet niet denken aan een moderne nieuwbouwwoning: de entree bijvoorbeeld heeft geen glaspartijen aan weerszijde van de voordeur. Nee, de deur is eigenlijk een dubbele toegangspoort van massief eikenhout, in een verder tamelijk gesloten front. De raampartijen die aan de voorzijde van het huis zijn te zien, zijn extreem hoog omdat de hal ook zo’n zes meter hoog is. Het zijn roedeverdeelde ramen, met kleine glasvlakken, gevat in onbehandeld eikenhout dat aan de buitenzijde door weer en wind een mooi vergrijst patin heeft gekregen. Op de zolderverdieping zijn de raampjes in een ‘wybertjespatroon’ gemaakt, precies zoals je dat ook in oude kastelen ziet. De dakbedekking bestaat niet uit pannen. Ook niet uit leisteen, zoals je dan misschien wel zou verwachten. Er is terracotta dakbedekking gebruikt: vlakke ‘tegels’ met aan de achterkant een nokje meegebakken waarmee de pan op de panlat ligt. Het buurhuis heeft dakbedekking die er op lijkt, maar het ligt vlakker, netter, strakker. Maarten: ‘Dat is dus het verschil, dat hier mos tussen de pannen groeit en dat de pannen wat onregelmatig op het dak liggen. Veel mooier volgens mij!’

Interieur en exterieur in overeenstemming
‘Eén van mijn ideeën is dat het interieur en de buitenzijde van een huis met elkaar overeen moeten komen’, vertelt Maarten van der Heijden. De entree is zes meter hoog en er hangt een flamboyante kroonluchter. De eikenhouten trap is monumentaal en loopt in een flauwe bocht naar de eerste verdieping. Maarten: ‘Het is werk van een echtpaar dat als schrijnwerker dit soort kunststukjes maakt. Ook de keuken is van hun hand.’ Vanuit de entree is de woonkamer via een dubbele deur met facetgeslepen glas bereikbaar. De vloer van de complete begane grond, dus ook van de toiletten, bestaat uit eeuwenoude dallen, uit natuursteen gehouwen en wisselend van maat. Uitzondering vormen de vloer van de keuken, waar antieke terracotta plavuizen zijn gebruikt, en de studeerkamer. In dit vertrek, Maartens favoriete ruimte, liggen doorleefde massieve eiken planken uit de stalhouderij van een kasteel, ze moesten eerst met een staalborstel bewerkt worden om ze schoon te krijgen. Is de studeerkamer met de open haard tegen het einde van de dag Maartens favoriete ruimte, overdag zijn dat de woonkamer en de aansluitende keuken. De woonkamer heeft een manshoge schouw en een prachtig uitzicht op de tuin met zwemvijver. Er staat ook een overdekt terras in de vorm van een kapberg, met open haard en dezelfde oerdegelijke en ambachtelijke pen-en-gat-constructie van de eiken balken. In de zwemvijver zwemmen kooikarpers die op dit moment proberen te overleven onder een dikke laag ijs. Maarten heeft al een slang door het ijs gestoken om het water van zuurstof te voorzien, maar een wak slaan is uit den boze, het lawaai traumatiseert de vissen.

Geen timmerman maar ‘schrijnwerker’
In de keuken is door het schrijnwerkersechtpaar een spoeleiland gemaakt van eikenhout. Ook de wandkasten waarachter de apparatuur is weggewerkt, is van eikenhout gemaakt. Kenmerkend voor het feit dat hen geen moeite te veel was, vormen de schuifkastjes in de dragers van de schouw waaronder het fornuis staat. Het past niet alleen perfect, het is ook minutieus afgewerkt met in verstek gezaagde panelen die er voor zorgen dat als de la is gesloten, het paneel past alsof het één massief stuk eikenhout is. Boven het spoeleiland hangt als tegenhanger van de antieke kroonluchters in huis, een eigentijdse klassieker: een kroonluchter van Brand en van Egmond. Maarten: ‘Ik ben zelf verantwoordelijk voor de inrichting van het huis, met zorg koop ik antieke stukken bij de vele antiekwinkels die Den Haag telt. Daarom heb ik er ook zoveel hart voor. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik dit ooit zou verlaten, maar ja, dit is in België al weer mijn tweede huis, dus je weet nooit. Misschien dat ik op een dag besluit dat ik permanent in Monaco ga wonen. Het is er fantastisch, schoon, veilig, ik voel me er thuis.’

Vijf badkamers met een eigen karakter
De eerste verdieping bereik je via de brede, rijk versierde eikenhouten trap die uitkomt op een grote overloop. Van daaruit zijn verschillende logeerkamers en slaapkamer bereikbaar. Allemaal compleet ingericht, maar niet opgebouwd uit antieke materialen. Wel zijn de hier verwerkte materialen helemaal in lijn met de sfeer die op de begane grond is gecreëerd. De slaapkamer van Maarten heeft een aparte dressingroom die uit klassiek gevormde wanddeuren bestaat die samen één front vormen. In het midden is een klassieke ‘dressing-table’ geplaatst. Alle kamers hebben een eigen badkamer. Alle vijf badkamers in huis hebben hun eigen karakteristieke uitstraling. Stuk voor stuk pareltjes van design, opvallend door het gebruik van bijzondere materialen. Zo is er bijvoorbeeld een strakke badkamer met een antieke wastafel van Rojo Alicante, een bijzondere marmersoort met een warme, donkerrode structuur. Maar er is ook een logeerkamer die in zwart-wit is ingericht, de grote inloopdouche is betegeld met zwart-witte zelligers. Dat zijn Marokkaanse tegeltjes die traditioneel in de aarde worden gebakken en daardoor een oneffen oppervlak hebben en ook onderling van dikte verschillen. Weer een andere badkamer is te vinden op de zolderverdieping. Ook hier is een compleet appartement ingericht met mooie open haardschouw en balkenconstructie van eikenhout. De badkamer heeft een vloer en douchemuren van ingewassen kiezels. Zo zijn er in dit klassieke ‘kasteel’ allerlei verrassende, moderne en uitheemse elementen toegepast die het tot een feestje maken om hier rond te lopen. Maarten: ‘Dit zolderappartement is bedoeld voor later, als ik oud ben en misschien wel verzorgd moet worden. Hier kan dan een verpleegster wonen.’ Privacy heeft deze toekomstige geluksvogel zeker, want er loopt een lift vanuit de hal tot aan de zolderverdieping. Natuurlijk is de lift wel achter klassieke paneeldeuren weggewerkt…

One Comment leave one →
  1. Lisa Karreman permalink
    30 november 2012 18:09

    Schitterende woning, dit bestaat niet in Nederland.

Geef een reactie

