Skip to content

Michel Post Architecten: Serieus wit!

17 oktober 2012

Strakke vormgeving en ‘serieus wit’ zijn belangrijke ingrediënten van het ontwerp dat Michel Post maakte voor Carin Verbruggen en Ferry Drenthem Soesman. Het is een fotostudio en woonhuis in één geworden. Een huis dat glashelder aangeeft: hier wonen wíj!’









Meer informatie
Michel Post en bureau MPA
Met zijn team werkt Michel Post niet alleen aan woonhuizen, maar ook aan stedenbouwkundige projecten, gebouwen en interieuropdrachten. Daarbij vormen de 3D-technieken die worden gebruikt, een belangrijk element: ‘We zijn daar voorloper in en het is een belangrijk middel om de invulling van een woonhuis inzichtelijk te maken. Dat was ook duidelijk het geval bij het huis van Carin en Ferry. Binnen de simpele vormen van dit huis, is een gecompliceerde invulling van vertrekken gemaakt waarvan alleen met een 3D-presentatie geïllustreerd kan worden wat het effect is.

Michel Post Architecten is gevestigd aan de
Jacob Bontiusplaats 9 in Amsterdam,
020 6935603, www.mpa.eu.

Dit artikel verscheen in Kavel&Huis nr 4 – 2009

—————————————————————————————————————————–

Het hele artikel

Eén architect verdient het wel dat op IJburg een straat naar hem wordt vernoemd: de Michel Poststraat. Op de Kleine Rieteilanden ontwierp Post in één straat acht huizen. Ook elders op IJburg staan veel huizen waar hij zijn handtekening onder heeft gezet. Allemaal opvallend vormgegeven woningen, waarvan die van Carin Verbruggen en Ferry Drenthem Soesman een in het oog springend voorbeeld is.

Licht!
Carin Verbruggen en Ferry Drenthem Soesman werken en wonen samen. Carin is modefotograaf en samen met Ferry brengt zij haar producties tot stand. In het huis waar zij met hun twee kinderen, Manu en Nikki, wonen, worden ook de studioproducties gemaakt. Maar dat is niet de enige factor die tot het ontstaan van een bijzonder huis heeft geleid. Architect Michel Post van het bureau MPA kreeg meer eisen in zijn opdracht mee. Michel: ‘Het heeft al wat voeten in aarde gezet voor we deze kavel ter beschikking kregen. Maar Carin en Ferry hadden ook een vastomlijnd idee van het huis dat zij hier wilden bouwen.’ Ferry: ‘Het moest een strak en wit huis worden, een simpele kubus. Een huis met veel licht, ramen en een hoge ruimte die we als studio zouden kunnen gebruiken. De studioruimte wilden we beneden, zodat we boven de privacy van een woonruimte zouden hebben. Maar we wilden ook weer niet een strikte scheiding tussen wonen en werken. ’s Avonds wilden we de studioruimte ook gewoon als leefruimte kunnen gebruiken. Het exterieur zou strak gelijnd moeten zijn. Eigenlijk wilden we gewoon het mooiste huis van IJburg…! Een huis dat uitstraalt: hier wonen wij. En iedereen mag gerust duidelijk zien dat dit onze plek is. De grote raampartijen die tot de vloer toe doorlopen, zowel op de begane grond als op de verdiepingen, laten duidelijk zien hoe wij wonen en leven. De voordeur is de toegang naar de rest van de wereld.’

Tijdloos
Architect Michel Post: ‘Bij het ontwerp hebben we tijdloosheid nagestreefd. Één van de eisen van Carin en ferry was dat alles wit moest worden. Muren, vloeren, trappen, kozijnen, meubels, wastafels, alles! Ook in de vormgeving is tijdloosheid nagestreefd. De trap is zo strak, die zal over vijf jaar nog even mooi zijn. Het huis heeft op alle verdiepingen witte gietvloeren, en ook de trap is met dit witte materiaal bekleed. Daarvoor heeft een timmerman speciaal mallen gemaakt. Ook de wastafels in de badkamers zijn met het materiaal van de gietvloer afgewerkt. Dat geeft al een grote mate van eenheid en rust in het interieur. Maar de kracht zit ook voor een groot deel in de finesses. De aansluiting van de vloer naar de muren is zo strak afgewerkt, dat plinten overbodig werden. Geen plinten, dat was dan ook een wens van Carin en Ferry. De trap: links en rechts is een miniem naadje vrijgehouden tussen de trap en de gesloten leuningen, waardoor het effect ontstaat dat de trap in het trappengat zweeft. De deuren lopen allemaal tot aan het plafond, bovendien zijn ze niet zomaar in de vertrekken geplaatst. Dat zie je goed in de hal van de eerste verdieping. Daar komen de deuren van de logeerkamer, de werkvide, de inloopkast en één van de badkamers zodanig samen dat er een precieze symmetrie is ontstaan.’

Wonen én werken
Op de begane grond is een hoge studioruimte met een glaspui dat openkan. Het glas loopt over de volledige hoogte van deze ruimte. De strakke trap voert naar de brede vide waar bureaus en computers staan waarop het fotomateriaal verwerkt wordt. De afscheiding van de vide wordt door een balustrade gevormd die kastruimte herbergt. Op de begane grond is verder de entree en een keukenhoek. Op de eerste verdieping vormt de hal een buffer tussen wonen en werken. Hier zijn de slaapkamers en de lift die tot boven het huis, tot op het dakterras doorloopt. De slaapkamers van de kinderen zijn niet al te groot omdat een deel van de beschikbare vierkante meters is toebedeeld aan een doucheruimte voor de kinderen. De slaapkamer van Carin en Ferry is niet alledaags ingedeeld, doordat een ligbad prominent in de ruimte staat opgesteld. Ferry: ‘Aanvankelijk zochten we het in muurtjes en afscheidingen, maar we hebben gekozen voor een ‘boudoir-sfeer’, met bad en wasbakken die een belangrijke rol in het geheel spelen, en waar alleen een inloopkast voor de kleding apart van de rest van de kamer is gemaakt.’
Op de bovenste verdieping is een grote woonkamer met in een versprongen aansluiting de bijna even grote keuken. Ook hier is wit de kleur waar alles omdraait. En glas: een deel van het verdiepingsoppervlak is aan een terras besteed, dat door glas tot aan de vloer wordt afgescheiden. Ook aan de andere kant van de woonkamer bestaat de zijwand uit alleen glas. Met een buitentrap die toch achter een aparte glaswand is gemaakt, kan het dakterras worden bereikt, maar de lift gaat ook door tot op deze woonlaag. Ferry: ‘Het huis voelt mysterieus aan, je kunt veel vertrekken op meerder manieren bereiken. En het licht is hier fantastisch, zoals op de schilderijen van Hopper. Ik beleef hier regelmatig van die Hopper-momenten…’
Door het grote glasoppervlak van alle verdiepingen heb je maximaal uitzicht over de omgeving, tot aan het water van het IJmeer toe, en de zonsondergangen zijn hier betoverend…

 

Publicatie Kavel & Huis 4/09

foto’s met dank aan Martijn Heil

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: